Feng shui w biznesie

Fragmenty skryptu
Zbigniew Królicki

LOGO FIRMY
Znak firmowy, logo, to kolejny ważny element. Powinna w nim być zamknięta symbolika, znaczenie i dążenie firmy. Logo zastępuje niekiedy długą nazwę, jest widoczne w sponsoringu i reklamie. Plastyk projektujący logo powinien poznać dążenia firmy i oczekiwania. Logo to kształt i kolor i co do tego feng shui się nie wtrąca. Ale sugeruje pewne rozwiązania wynikające ze zrozumienia kolorów i kształtów. O kolorach piszemy w dalszej części pracy, i to dosyć szeroko. Uwagi dotyczące kształtów należy potraktować tylko jako pewne wytyczne, sugestie, że tak może być lepiej lub właściwiej.

Najlepszym kształtem na logo znak firmy jest kwadrat. Podobno przyciąga najwięcej pieniędzy. Jest najbardziej stabilny i sugeruje pewność, fachowość i uczciwość. Wzbudza największe zaufanie. Ogólnie rzecz ujmując: kwadraty, prostokąty, ostre kształty i kąty proste są dobre na logo firm i przedsiębiorstw, których celem jest zarobienie pieniędzy i przynoszenie maksimum   zysku,   przy   uczciwie   włożonej    pracy.

Właściciele   takich   firm,    mówią symbolicznie klientowi : jesteśmy najlepsi na rynku; jesteśmy po to aby zarabiać pieniądze i dawać fachowość i rzetelność. Dla nas praca i to co robimy nie jest zabawą jednej nocy. 7nąyAnes.7 nas tutaj dzisiaj, jutro, zawsze.

Owale, okręgi, kształty zaokrąglone są dobre dla firm, których najważniejszym celem jest kreatywność,nauka, wiedza, twórczość, projektowanie. Oznaczają całość, syntezę, podstawy. Mogą sugerować kompetencje znacznie wykraczające poza ofertę firmy. Dobre dla projektanta, szkoły, konsultanta, doradztwa i poradnictwa fachowego]

Kształty niepełne, nieregularne, wydłużone sprowadzą trudność z finalizowaniem i doprowadzeniem spraw do końca. Oddalanie się ostatecznego rozwiązania. Dobre dla adwokata, dermatologa, psychologa, likwidatora.

Trójkąty i romby mogą spowodować ograniczenie w przypływie gotówki, wewnętrzne konflikty w firmie, kłopoty związane z jej rozwojem. Trudny start.

Znaczna precyzja i dbałość o szczegóły w opracowaniu znaku firmowego przyniesie sukces materialny i przyczyni się do tworzenia czegoś nowego.

Umieszczone w logo strzałki, kliny, igiełki będą symbolizowały zakotwiczenie aktualnej pozycji i wciskanie się na nowe miejsca działania.

Planując papier firmowy czy wizytówkę należy znowu sięgnąć do rozkładu stref bagua i przeanalizować ich znaczenie. Wizytówka to przestrzeń , a raczej płaszczyzna, do zagospodarowania. Należy nałożyć na nią mapę Ba-gua i przypomnieć sobie wiadomości o energiach poszczególnych stref Lewy górny róg, w którym umieścimy logo firmy, da nie tylko pieniądze ale też wzmocnienie pozycji firmy. Partnerstwo i związki z inną firmą zapewni zagospodarowanie prawego górnego rogu. Środek prawej strony to wzrost firmy i kreacja czegoś nowego; pomysły, innowacje. Środek lewej to tradycja i przestrzeganie reguł, prawa i zasad. Lewy dolny róg to intymność, cichość, dyskrecja i zaufanie. Adresy, prawie zawsze w Pomocnych ludziach, którzy mogą też na ciebie liczyć. Pamiętaj o prostocie i czytelności oraz o …

Eksperci feng-shui zajmujący się konsultacjami biznesowymi zalecają aby biznesmeni mieli przy sobie różne wizytówki swojej firmy. Bardziej oficjalne – oschłe, czysto informacyjne, podkreślające pozycję i znaczenie firmy, a także bardziej prywatne, zachęcające do osobistego kontaktu, telefonu i rozmowy. Te wizytówki różnią się nie tylko ilością i jakością informacji ale przede wszystkim układem graficznym.

Każda strefa Ba-gua ma przyporządkowany jeden z Pięciu elementów.( Szczegółowo omówiono to w Skrypcie FENG-SHUI INTERPRETACJE ) Każdy element to pewna forma energii i aktywności ,która może w różnym stopniu być potrzebna twojej firmie. Projektując papier firmowy czy wizytówkę też możesz położyć w to miejsce szczególny nacisk …

Dobrze, gdy w logo firmy, znaku w papierze firmowym zawarto pewną tajemnicę, misję, odpowiednio ukryte marzenia lub historię, o której możemy opowiedzieć albo komuś odszyfrować.

LOKALIZACJA FIRMY

Wybierając miejsce na lokalizację swojej działalności Chińczycy zalecali, aby najpierw zobaczyć, gdzie skupione są podobne firmy i… w tym samym miejscu założyć swoją. Jeżeli na ulicy jest dziesięć sklepów mięsnych, załóż tam jedenasty. Jeżeli jest pięć kancelarii adwokackich w tym gmachu, załóż swoją szóstą. Jeśli w tym mieście wszyscy rzemieślnicy robią meble, przenieś warsztat do tego miasta. Jeżeli są trzy domy towarowe obok siebie, zbuduj tam czwarty. Obok banków postaw swój bank itd.

Stosując tę regułę należy jednak pamiętać o zasadzie zdrowego rozsądku i dokonać szczegółowej analizy. Jak już wspomnieliśmy, pewne zasady najlepszej lokalizacji firmy są analogiczne jak przy lokalizacji domu. Niektóre aspekty są jednak dużo bardziej zaostrzone. To co przy domu jeszcze mogło być tolerowane ze względu np. na charakter mieszkańców ich cele i marzenia to w przypadku firmy jest prawie niedopuszczalne.

Zawsze umieszczaj firmę „wyżej”, nigdy „niżej”. Nigdy w piwnicy, suterenie, poniżej okolicznych budynków. Unikaj schodzenia do firmy bo miejsce przed drzwiami stanie się miejscem zastoju Chi. (Rys .4.) lub drzwi będą nadmiernie atakowane ( Rys.5.) W obu przypadkach stanie się do źródłem Sha., ograniczy to perspektywy rozwojowe firmy i wpłynie na dynamikę i twórczość pracowników.

Zawsze lokalizuj firmę trochę powyżej poziomu wejścia. Najlepiej na pół- piętrze lub wysokim parterze. Zwróć uwagę na jak najdogodniejsze wejście dla klientów. Może być po paru stopniach w górę, ale stopniach wygodnych, szerokich. Może to być niezbyt strome podejście. Wtedy płynąca energia dotrze spokojnie do drzwi otoczy cały budynek (Rys.6) Droga prowadząca do wejścia nie może być jednak za stroma. To ważne – płynące Chi może minąć dom i pójść niepotrzebnie w górę. Klient odbierze to jako kłopoty w dostaniu się do firmy i wybierze …

 

Copyright  © Zbigniew Królicki 1999,
Prawa autorskie są własnością wydawnictwa KOS